13 stycznia, 2025

Mercedes-Benz E200 został wyróżniony przez rząd Korei Południowej jako najbezpieczniejszy samochód roku. Ministerstwo Transportu i Budownictwa poinformowało, że w dorocznej ocenie bezpieczeństwa pojazdów „2024 KNCAP” (Korean New Car Assessment Program) model Mercedes-Benz E200 uzyskał najwyższą notę – 91,9 punktów. To prestiżowe badanie, prowadzone od 1999 roku we współpracy z Koreańskim Instytutem Badania Bezpieczeństwa Pojazdów, ma na celu zachęcanie producentów do inwestowania w bezpieczeństwo wykraczające poza standardy prawne.

W tym roku cztery pojazdy zdobyły najwyższą ocenę (1. poziom) w rankingu KNCAP: Mercedes-Benz E200, Hyundai Santa Fe Hybrid (86,6 punktów), Kia EV3 (84,9 punktów) oraz Volvo S60 (84,6 punktów). Wszystkie te modele osiągnęły wysokie wyniki w trzech kategoriach: ochrona w przypadku kolizji, bezpieczeństwo pieszych oraz systemy zapobiegania wypadkom.

Różnorodność testowanych modeli

Oceny w 2024 roku objęły dziewięć modeli, po trzy z każdej kategorii: pojazdy elektryczne, hybrydowe i spalinowe. Wśród elektryków testowano Kia EV3, Hyundai Casper Electric oraz Tesla Model Y. Kategoria pojazdów hybrydowych obejmowała Hyundai Santa Fe Hybrid, Volvo S60 i Toyota Prius, a wśród samochodów z silnikami spalinowymi znalazły się Jeep Wrangler, Mercedes-Benz GLB250 i Mercedes-Benz E200.

Spośród elektrycznych pojazdów Kia EV3 zdobyła ocenę 1, natomiast Hyundai Casper Electric został sklasyfikowany na poziomie 3. Tesla Model Y otrzymała 4. ocenę – mimo wysokich wyników w bezpieczeństwie pieszych i ochronie przy kolizji, wynik zapobiegania wypadkom wyniósł jedynie 9,9 punktów na 20 możliwych, co wpłynęło na obniżenie łącznej oceny.

Co ważne, ranking KNCAP ustala ocenę końcową na podstawie najniższego wyniku uzyskanego w jednej z trzech kategorii. Oznacza to, że nawet wysokie wyniki w pozostałych obszarach nie podnoszą oceny ogólnej.

Pojazdy hybrydowe i spalinowe

W hybrydach Toyota Prius otrzymała 2. poziom ze względu na relatywnie niższe osiągnięcia w kategoriach kolizji i zapobiegania wypadkom. W zestawieniu spalinowych aut Mercedes-Benz GLB250 również trafił na poziom 3, podczas gdy Jeep Wrangler uzyskał najniższą możliwą ocenę – 5., co czyni go najgorzej ocenianym modelem spośród dziewięciu testowanych.

Przeczytaj również  Przyszłość samochodów elektrycznych

Pierwsza ocena systemów BMS

W tym roku po raz pierwszy w testach wprowadzono ocenę funkcji bezpieczeństwa systemów zarządzania bateriami (BMS) w pojazdach elektrycznych. Kia EV3 oraz Hyundai Casper Electric uzyskały w tej kategorii 2. poziom, podczas gdy Tesla Model Y – 4.

 Plany na przyszłość

Ministerstwo Transportu zorganizuje 26 grudnia konferencję, podczas której podsumuje wyniki programu KNCAP i zdecyduje o przyszłych krokach w zwiększaniu bezpieczeństwa pojazdów. Przewidziane są również nagrody dla wyróżniających się producentów i badaczy. „Naszym celem jest eliminacja obaw społeczeństwa dotyczących bezpieczeństwa na drogach przez ciągłe udoskonalanie programów oceny” – powiedział Jeon Hyunpki, dyrektor Departamentu Mobilności i Samochodów przy Ministerstwie Transportu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *